Saturday, January 31, 2009

Honda Genuine Engine Lubricant by Idemitsu

Honda Engine Oils are specially formulated by Honda R & D and approved to be used in all Honda vehicles. It is design to provide maximum engine performance and protection with the highest quality assurance that meets the Quality Standard set by API : SL.



VTEC-LEV (Mineral)
VTEC-LEV

A Mineral base engine oil formulated with highly refined paraffinic base which has high lubricating properties suitable use for all petroleum and VTEC engines.
o Optimum Engine Performance
o Easy Engine Start Up
o Complete Engine Protection
o Excellent Detergent-Dispersant Properties To Reduce Engine Sludge
o Superb High-Temperature Deposit Control (For countries with tropical climate)
o Good Anti-Wear Properties To Pro long Engine Lifespan
o Lower Fuel / Petrol Consumption


Semi-Synthetic
Semi-Synthetic

A Semi-Synthetic engine oil formulated with highly refined mixture of paraffinic and synthetic base which has high lubricating properties suitable use for all petroleum and VTEC engines.
o Superior Engine Performance
o Easy Engine Start Up
o Good Anti-Wear Properties To Pro-long Engine Lifespan
o Excellent Detergent-Dispersant Properties To Reduce Engine Sludge
o Superb High-Temperature Deposit Control (For countries with tropical climate)
o Lower Fuel / Petrol Consumption

Fully-Synthetic
Fully-Synthetic

A Fully Synthetic engine oil formulated with Polyalphaolefins (PAO) synthetic base which has high lubricating properties suitable use for all petroleum and VTEC engines.
o Maximum Engine Performance
o Outstanding Oxidation Stability
o Good Anti-Wear Properties To Pro-long Engine Lifespan
o Excellent Detergent-Dispersant Properties To Reduce Engine Sludge
o Superb High-Temperature Deposit Control (For countries with tropical climate)
o Lower Fuel / Petrol Consumption



Paraffinic - A type of mineral wax extracted from crude petroleum for preservative coatings.

Polyalphaolefins (PAO) - Unsaturated aliphatic hydrocarbon compound synthetically processed to effectively reduce fiction.

Edit from : Honda Malaysia - www.honda.net.my

Kereta Honda City Baru


Honda city yang baru ini memang memikat perhatian aku. Dengan body yang seksi dan beberapa spesifikasi yang menarik pasti aku akan memilikinya.

Menurut CEO honda Atsushi Fujimoto, mereka menjangkakan sebanyak 18000 unit honda city terjual pada berakhir tahun 2009. Untuk pengetahuan korang, harga sebuah honda city ini murah je.
Tidak sampai pun RM100ribu. Harga sebuah honda city bagi kelas S adalah RM84,980.00 (on the road). Bagi kelas E pula, RM89,980.00 (on the road)

Apa yang menarik mengenai honda city ini ialah, ia dilengkapi dengan sistem “paddle shift”. kalo korang tidak tahu apa tu paddle shift tu, ia merupakan sistem tukar gear pada stering. Cam F1 gitu. Tapi ia khas untuk kelas E sahaja.

Adakah honda city ini jimat minyak atau tidak? Jawapanya aku x pasti. setakat ini tiada lagi pihak ketiga mengeluarkan kenyataan mengenai “honda fuel efficiency”. Namun demikian, menurut honda dengan kapasiti enjin 4 silinde, 16 injap dan SOHC i-VTEC ia mampu memberikan pengjimatan minyak yang optimum kepada anda.

belakangnya seakan BMW 3 series


Friday, January 9, 2009

Honda Systetic Oil : FULLY SL5w40

FULLY SL5w40

: RM170(Harga bg 1unit) :: RM150(Harga DISKAUN bg 4unit keatas)

Honda Systetic Oil : SEMI SL15w40

SEMI SL15w40
: RM75(Harga bg 1unit) :: RM65(Harga DISKAUN bg 5unit keatas)

Honda Systetic Oil : V-TEC LEV 10w30

V-TEC LEV 10w30

: RM80(Harga bg 1unit) :: RM50(Harga DISKAUN bg 6unit keatas)

Honda Systetic Oil : V-TEC LEV 10w30

Honda Systetic Oil : SEMI SL15w40

Honda Systetic Oil : FULLY SL5w40

Friday, January 2, 2009

Honda Accord dengan Sistem Variable Cylinder Management (VCM)

Accord yang bakal muncul menampilkan teknologi pengguna canggih yang baru

Petaling Jaya, 17 Mac 2008 – Para penggemar kereta Malaysia kini mempunyai sebab untuk meraikan model kereta generasi terkini jualan terbaik dunia – Accord, akhirnya bakal muncul di pasaran! Honda Accord yang serba baru ini dikatakan akan mengubah arah kenderaan pengangkutan menjadi lebih jitu, dinamis dan sofistikated dengan rangkaian teknologi inovatif yang lebih luas yang direka untuk peningkatan kuasa, penjimatan minyak dan tahap keselamatan bagi keseluruhan barisan model Accord.


Menurut Pengarah Utusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Malaysia, En. Atsushi Fujimoto, generasi kelapan Accord direka untuk melebihi jangkaan dengan teknologi premiumnya. “Antara inovasi teknologi yang ada,” kata beliau, “adalah penjimatan minyak dan Sistem Variable Cylinder Management (VCM) yang mesra alam; sistem Stereng Variable Gear Ratio (VGR) yang meningkatkan pengendalian; Sistem Shift Hold yang memudahkan pemindahan kuasa; serta peningkatan ciri keselamatan yang lain”.

All New Honda Accord 3.5 litre i-VTEC V6 Engine

Accord Serba Baru mempunyai 3 varian: enjin i-VTEC 2.0-liter dan 2.4- liter yang dipertingkatkan, untuk keseimbangan di antara prestasi dan penjimatan minyak; dan enjin 3.5-liter i-VTEC V6 yang dibekalkan buat pertama kalinya serta paling berkuasa dalam barisan model Accord. Model 2.4-liter i-VTEC pada 180 ps memiliki kuasa enjin yang paling tinggi dalam kelasnya.

Menyentuh mengenai peningkatan utama model Accord 2008 , En. Fujimoto berkata: “Para pelanggan pasti teruja kerana enjinnya lebih berkuasa dan lebih menjimatkan minyak berbanding model terdahulu, dan semua enjin dibekalkan dengan Transmisi Automatik 5 Kelajuan untuk pemanduan yang lebih lancar”.

All New Honda Accord Variable Cylinder Management (VCM) Technology

Model 3.5-liter V6 akan menggunakan teknologi Variable Cylinder Management (VCM) milik Honda, yang membolehkan pencapaian keseimbangan optimum di antara penjimatan minyak dan kuasa. Sistem ini beroperasi dengan menggunakan mode enam silinder untuk kuasa dan mode empat dan tiga silinder untuk kecekapan minyak – bermakna enjin berupaya bertukar di antara ketiga-tiga mode pembakaran minyak mengikut keperluan dan situasi pemanduan.

Sebagai contoh, semasa kereta mendaki bukit atau melaju, output yang tinggi diperlukan. Dalam situasi ini, kesemua enam silinder enjin akan beroperasi untuk menyediakan kuasa yang diperlukan. Pada kelajuan sederhana atau tinggi dan semasa mendaki bukit yang agak rendah, enjin hanya akan mengaktifkan empat silinder sahaja. Semasa meluncur atau beban enjin rendah, sistem hanya akan menggunakan sebaris tiga silinder sahaja.

Inovasi ini bergantung pada keupayaan sistem VCM menutup kedua-dua injap masuk dan ekzos silinder yang tidak digunakan dan kehilangan pergerakan pam yang dikaitkan dengan kemasukan dan ekzos dihapuskan untuk menjadikan kereta lebih cekap penggunaan minyaknya dan lebih mesra alam. Bukan itu sahaja malah kemajuan kejuruteraan ini dicapai tanpa memberi kesan kepada prestasi pemanduan kereta.

Untuk memastikan pertukaran operasi silinder yang senyap, tanpa getaran dan lancar, sistem pengurangan bunyi dan getaran telah dibangunkan untuk menyokong teknologi VCM. Sistem yang inovatif ini terdiri daripada sistem Active Control Engine Mount (ACM) dan sistem Active Noise Control (ANC) yang baru.

ACM menjangkakan getaran yang disebabkan oleh VCM dengan mengawasi perubahan dalam pusingan enjin per saat (RPM). Ia kemudiannya menggerakkan dua tapak enjin untuk menghasilkan getaran luar fasa untuk membatalkan atau menghapuskan daya getaran akibat operasi perubahan silinder. Sistem Active Noise Control (ANC) membatalkan bunyi dentuman yang berkait dengan fungsi VCM dengan mengeluarkan gelombang bunyi pada amplitud yang sama dan berlawanan arah berbanding bunyi asal daripada sistem bunyi audio.

ACM dan ANC sama-sama berfungsi untuk meminimumkan bunyi dan getaran yang dihasilkan semasa VCM untuk pemanduan yang lancar, selesa dan tanpa gangguan untuk para pemilik Accord.

All New Honda Accord Shift Hold System

Pengendalian Accord 2008 menjadi lebih jitu dengan sistem Stereng Variable Gear Ratio (VGR), yang meningkatkan keseluruhan pengalaman pemanduan daripada segi prestasi, keselesaan dan keselamatan. Mekanisme ini memberikan kestabilan yang lebih baik untuk pemanduan lurus dan berkelajuan tinggi, dan pemanduan yang lancar dan lebih responsif pada kelajuan rendah. Satu lagi perkara yang wajar diberi perhatian ialah radius pusingan yang lebih kecil yang memberi kelebihan semasa meletakkan kereta.

Daripada segi pengurusan penukaran gear, Accord Serba Baru menampilkan Sistem Shift Hold yang menghalang penukaran naik ke gear lebih tinggi(4 & 5) dalam situasi jalan berliku yang berulang. Transmisi automatik untuk semua gred memiliki sistem ini untuk mengurangkan penukaran gear yang tidak dikehendaki bagi lebih respons dan kelajuan linear pada jalan berliku dan situasi lain yang sama. Ini dapat mengurangkan gangguan pada casis dan memastikan kuasa yang mantap sentiasa tersedia tanpa perlu menurunkan gear. Semuanya ini akan menjadikan pemandu Accord merasa lebih yakin dan lancar dalam pemaduan mereka tanpa sebarang kejutan disebabkan penukaran gear yang kerap semasa di selekoh. Ia juga menawarkan perjalanan yang selesa untuk semua penumpang di jalan yang berliku.


All New Honda Accord G-Force Control (G-Con)

Para pemandu Accord baru akan mendapati badan kereta lebih ringan dan kukuh disebabkan penambahan penggunaan keluli tegangan tinggi yang menghasilkan badan yang dipertingkatkan untuk perjalanan dan pemanduan lebih selesa dan juga prestasi keselamatan (semasa pelanggaran) yang lebih baik.

Melalui pendekatan yang menyeluruh dan sentiasa berubah terhadap keselamatan kenderaan, Honda berusaha untuk menyediakan penumpang (termasuk pemandu) dan pejalan kaki tahap perlindungan yang tinggi dengan Accord Serba Baru. Model generasi kelapan ini menggabungkan teknologi keselamatan yang canggih termasuk Teknologi Kawalan G-Force , struktur badan Advanced Compatibility Engineering (ACE) yang terkini, ciri keselamatan Pejalan Kaki , Sistem Beg Udara Termaju dan Vehicle Stability Assist (VSA).

All New Honda Accord Vehicle Stability Assist

G-Force Control (G-CON) Honda adalah teknologi termaju yang dibangunkan untuk mengawal daya G atau tenaga pelanggaran yang mungkin dialami oleh pemandu, penumpang, kereta malah pejalan kaki semasa pelanggaran.

Struktur badan ACE (Advanced Compatibility Engineering) merupakan lanjutan daripada teknologi G-CON yang direka untuk prestasi pelanggaran hadapan yang lebih baik. Berbanding dengan struktur badan konvensional yang fokus terhadap tenaga pelanggaran terutamanya pada dua rel kerangka sisi, reka bentuk badan ACE membantu mengagihkan dan mencapah tenaga impak ke kawasan permukaan yang luas dan seterusnya mengurangkan kemasukan ke dalam kabin bagi mengurangkan kecederaan secara berkesan.

Komitmen Honda terhadap keselamatan juga termasuk individu yang paling terdedah di jalan raya iaitu para pejalan kaki. Untuk lebih memahami dinamik dunia sebenar pejalan kaki dalam kemalangan trafik, Honda telah mencipta patung pejalan kaki paling maju yang pertama di dunia untuk membantu membangunkan teknologi untuk meningkatkan perlindungan pejalan kaki dan mengurangkan kecederaan yang boleh mengancam nyawa.

Sekiranya berlaku kemalangan, hud dan pendakap fender Accord Serba Baru direka untuk terperosok jika berlanggar dengan pejalan kaki. Engsel hud, lengan pengelap cermin depan dan tapak cermin depan sama ada memiliki struktur penyerap tenaga, akan melengkung atau memecah untuk membantu mengurangkan tahap kecederaan.

Ciri keselamatan tambahan untuk Accord 2008 termasuk Sistem 6 Beg Udara Termaju dengan dua beg udara langsir sisi, dua set beg udara dwi peringkat berkembar hadapan dan dua beg udara sisi dengan Occupant Position Detection System (OPDS) untuk model 3.5 liter V6; dan sistem Vehicle Stability Assist (VSA) untuk meningkatkan tahap keselamatan aktif kereta pacuan roda hadapan untuk kedua-dua model 3.5 liter V6 dan 2.4 liter.

All New Honda Accord Advanced-6 Airbag System

Accord generasi kelapan bukan sahaja lebih berkuasa dan menjimatkan minyak, ia juga kereta mesra alam yang memenuhi standard emisi Euro 4. Ia menggunakan lebih banyak bahan mesra alam – seperti bahan yang mempunyai kandungan Sebatian Organik Mudah Meruap (VOC, Volatile Organic Compounds) dan PVC yang kurang untuk kemasan dalam kereta dan lapisan bawah badan kenderaan.

Dengan teknologi hebat dan inovatif yang mengutamakan pelanggan ini, Accord Serba Baru yang bakal dilancarkan sudah pastinya menjadi barisan tawaran yang paling dinamik pernah direka dan diperkenalkan. Nantikan kemunculannya di jalan raya pada bulan April 2008!

Bahagian belakang Honda Accord 3.5

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Talian Bebas Tol Honda 1-800-88-2020, atau layari laman web Honda Malaysia di www.honda.com.my untuk butiran terperinci.